alternator

Ako ste početnik ovo je pravo mjesto za vas. Sva opšta diskusija o elektronici i/ili elektrotehnici se treba odvijati ovdje.

Moderators: stojke369, pedja089, [eDo], trax, LAF

alternator

Postby ampermetar » 29-11-2009, 13:28

Evo sad došao doma sa hreliča di sam kupio alternator. Pa ak neko može malo napisat nekaj o njima i da, regler na njemu je neispravan, tak da mi nema kaj kontrolirat struju u rotoru.
ampermetar
 
Posts: 171
Joined: 25-07-2009, 18:12

Re: alternator


Re: alternator

Postby pajser » 29-11-2009, 13:42

Alternator je zapravo trofazni sinkroni generator čiji je trofazni izlaz ispravljen u istosmjernu struju koja onda puni akumulator i napaja ostale potrošače u autu poput radia, svjetla, hlađenja.... njegova izlazna frekvencija ovisi o brzini vrtnje i može iznositi čak do 1000 Hz. Namotaji su mu spojeni u zvijezdu, iskoristivost mu je oko 50-60 posto. Može dat popriličnu struju, oko 50-60 A je normalno, makar neki mogu dati i više stotina ampera. Izlazni napon i sam znaš da se regulira uz pomoč reglera. On prati izlazni napon i po potrebi jača ili slabi polje rotora. U alternatoru se nalaze još i diode, tj 6 njih, za svaku fazu 2, koje ispravljaju napon.
Rotor alternatora je zapravo elektromagnet kojem se struja dovodi preko četkica i kliznih kolutova.
Evo ak te još nekaj zanima pitaj.
Kaže kondenzator zavojnici: "A jesi smotana", " Ma nabijem te"-odgovori zavojnica, a otpornik kaže "samo preko mene mrtva"
User avatar
pajser
 
Posts: 1496
Joined: 02-07-2009, 15:21
Location: Hrvatska, Zagreb

Re: alternator

Postby alexa_pg » 29-11-2009, 14:05

Sve o alternatoru i regleru imas na
viewtopic.php?f=4&t=6175&start=0&hilit=regler
Alexa
alexa_pg
 
Posts: 1200
Joined: 11-03-2005, 22:21
Location: Podgorica

Re: alternator

Postby ampermetar » 29-11-2009, 14:58

Ali pošto mi regler ne radi, jel mogu ja ručno podešavat jačinu polja, kolika je max struja, da mi ne pregori namotaji u rotoru.
ampermetar
 
Posts: 171
Joined: 25-07-2009, 18:12

Re: alternator

Postby alexa_pg » 29-11-2009, 15:45

Napon koji daje alternator zavisi od broja obrtaja kao i od potrosnje.
Ne bih ti savjetovao da rucno podesavas struju nego napravi regler ili jednostavno kupi novi.
Kao info, isti u Pg za Fiata kosta 5 eura.
Alexa
alexa_pg
 
Posts: 1200
Joined: 11-03-2005, 22:21
Location: Podgorica

Re: alternator

Postby ampermetar » 29-11-2009, 16:08

Kak onda oni na youtubeo iz alternatora izvuku po 100-200 V. Oni sigurno sami upravljaju pobudom. Kolka bi struja trebala, oko 100-500 mA??
ampermetar
 
Posts: 171
Joined: 25-07-2009, 18:12

Re: alternator

Postby pedja089 » 29-11-2009, 22:42

Probaj pa ces videti...
A ta struja je sigurno nekoliko A, a ne mA, pogledaj debljinu zice pa mozes sam zakljuciti kolikiu struju moze da izdrzi.
User avatar
pedja089
 
Posts: 7559
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Re: alternator

Postby pajser » 30-11-2009, 07:56

Vidim da i dalje imaš muke po alternatoru. Max struja pri punjenju je 2-3A, makar rotor moš direkt na 12 V priključit bez predotpora. Za početnu pobudu je dosta kojih 160 mA, tj onu malu žaruljicu od 2 W moš stavit.
Sam bez reglera, teško da češ moč kontrolirat napon. jer moš ti namjestit da ti izlaz napona bude 12 V, al kaj češ kad vjetar jače zapuše pa potjera veči napon. Uništit če ti akumulator.
Kaže kondenzator zavojnici: "A jesi smotana", " Ma nabijem te"-odgovori zavojnica, a otpornik kaže "samo preko mene mrtva"
User avatar
pajser
 
Posts: 1496
Joined: 02-07-2009, 15:21
Location: Hrvatska, Zagreb

Re: alternator

Postby mbranko » 30-11-2009, 22:09

sve si ti lijepo napisao osim za sto namjeravas koristiti taj alternator, jer ako ga mislis spakirati na neki stroj je jedna prica a ako mislis s njime kemijati onda je opet druga. ali da se moze napraviti od njega svasta to stoji.
mbranko
 
Posts: 63
Joined: 30-11-2009, 15:47

Re: alternator

Postby mbranko » 30-11-2009, 22:26

taman sam htio jos nadopisati ali umjesto prewiev ja stisnem submit i ode sve k vragu (BTW zbog cega mi neda editirati post) evo nastavka prethodnog posta.
ovo sto si vidio na jubitou to su vecinom preradjeni gdje je umjesto klasicne pobude strujom napravljena pobuda sa stalnim magnetima (neodmij) ali za njih onda trebaju regleri ubi boze (tkz push up - push down relgeri). a kao sto su ti vec prije odgovorili imas ih ( za motore su i manji) od 30A pa cak do 350 (iskra AAP vodom hladjeni) . obicno ti podatak o amperazi stoji na naljepnici u obliku imena alternatora npr.lucas 135sa45 gdje 135 oznacava max. broj okretaja 13500 a 45 amperazu, samo oznacavanje ovisi o proizvodjacu.
mbranko
 
Posts: 63
Joined: 30-11-2009, 15:47

Re: Re: alternator


Re: alternator

Postby niho » 09-12-2009, 09:13

Regulacija napona je jako bitna, ne samo zbog namotaja koliko zbog dioda u njemu. Ako ti je regler bio na alternatoru (zajedno sa cetkicama) onda on ima 9 dioda i to 6 velikih na hladnjacima i 3 male koje ispravljaju napon za regler (pobudu). Ako ti ne treba 12 V nego zelis praviti vjetrenjacu, posto vec nemas reglera, skini i ostale diode pa alternator koristi (za ono sto on i jeste u stvari) kao trofazni generator - izmjenicna struja. Dodaj na njega i trafo te podesi time izmjenicni naopon na potrebnu vrijednost. Mada mislim da komplikujes regler nije tesko napraviti to je sklop sa 3 tranzistora :azdaja:
User avatar
niho
 
Posts: 1876
Joined: 24-09-2009, 17:26
Location: Brcko, Bosnia and Herzegovina

Re: alternator

Postby mbranko » 09-12-2009, 11:03

da sa tri tranzistora ali ce onda q od ovce jer bi svaki dan trebala puhati bura da bi dobio dovoljno struje a kad nema vjetra ima nepotrebni potrosac (pocetna pobuda, malo ali opet nepotrebno), zbog toga se stavljaju na rotor permanentni magneti od neodmija a regulira se napon koji izlazi sa statora (to ti pise u prethodnom postu da ono sto je on vidio se vjerojatno radi o takvom preradjenom alternatoru) , i u tom slucaju je dovoljan i vrlo mali broj okretaja da alternator pocne puniti, ali ti je potreban push up push down regler . jedino ako ti znas neki regler koji moze mijenjati snagu magnetskog polja permanentim magnetima onda bi mogao jako dobro zaraditi na njemu (mozda dostici i samog billa gatesa) ili trafo koji ce stalno davati isti napon neovisno o ulaznom naponu :ohno: sve ovo o regleru sto sam sad napisao a i ono prethodnom postu odnosi se na ono sto je on vidio na youtube-u jer se prilikom koristenja takvih alternatora javljaju naponi od pocetnih 0 volti pa do kako je on napisao 100 - 200 V . NHF
mbranko
 
Posts: 63
Joined: 30-11-2009, 15:47

Re: alternator

Postby niho » 09-12-2009, 12:00

@mbranko, jako pametno, cak pametovanje, sve sto rece su pretpostavke. neka covjek lijepo uslika svoj alternator ili stavi poadtke o njemu ( ako nista odakle je skinuo isti). Jacina magnetnog polja se moze mijenjati kako stalnim magnetima tako i manetnim jezgrama. Ako imas kakav pametan prijedlog reci, kritika i pametovanje nisu prijedlozi :?
User avatar
niho
 
Posts: 1876
Joined: 24-09-2009, 17:26
Location: Brcko, Bosnia and Herzegovina

Re: alternator

Postby mbranko » 09-12-2009, 12:10

inace samo za usporedbu cijena kupovnog reglera za vjetrogenerator snage 500W (a toliko su otprilike alternatori s juga i stojadina) je 256€. a bas zbog ovakvog razvoja rasprave sam mu i postavio pitanje u svom prvom postu za sto on misli koristiti alternator da ne raspravljamo bezveze mozes ovako mozes onako. jer ako ga misli koristiti kao obican izvor energije pogonjen nekim motorom npr. briggs sa stare kosilice onda mu treba takav regler kakav ti navodisi (s tri tranzistora) ili u krajnjem slucaju malo modificirani gdje mozes regulirati izlazni napon u rasponu od 12 do 24 V a ako misli koristiti kao vjetrogenerator onda je to sasvim druga tema.
mbranko
 
Posts: 63
Joined: 30-11-2009, 15:47

Re: alternator

Postby niho » 09-12-2009, 12:14

ma da i mi lupamo glavu a doticni gospodin koji je otvorio temu, ne daje nikakve informacije i eto konflikta :D
User avatar
niho
 
Posts: 1876
Joined: 24-09-2009, 17:26
Location: Brcko, Bosnia and Herzegovina

Re: alternator

Postby pedja089 » 09-12-2009, 13:14

Previse komplikujete stvari,bar po meni.
Nigde ne pise da ne sme postojati pobuda, i zasto bih morala biti sa stalnim magnetima. Dovoljno je dodati jos jedan mali generator(npr motor od ventilatora za auto) koji je vise nego dovoljan da ostvari pobudu.
i problem resen, time se trosak od 256€ smanjuje na svega 10tak eura...
Druga stvar je sto se moze dobiti i 220V sa trafom ili 380V, naravno povratna sprega za regler u tom slucaju bi morala ici sa izlaza trafoa, a ne na izlaz alternatora. Ali postoji jedan mnogo veci problem koji niko nije spomenuo do sad(ili nisam pazljivo citao) a to frekfencija izlaznog napona. Mislim da ne bi nikome mnogo znacilo da ima napon 220V 300Hz, ne znam sta bi bilo ko mogao napajati sa tim...
User avatar
pedja089
 
Posts: 7559
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Re: alternator

Postby mbranko » 09-12-2009, 23:39

frekvencija je jedan od problema a ja je nisam spominjao zbog drugog problema, a drugi je da sto ako nema vjetra a tebi treba struja, znaci da je moras nekako akumulirati i zbog toga se ide na istosmjernu struju koju onda koristis kad ti treba (sa ili bez pretvaraca) a u tom slucaju ti treba takav regler.
mbranko
 
Posts: 63
Joined: 30-11-2009, 15:47

Re: alternator

Postby pedja089 » 09-12-2009, 23:53

Ovde se ne spominje cime bi pokretao alternator, pa to nisam uzimao u obzir, jer logicno je da nema struje kad nema sta da vrti rotor...
User avatar
pedja089
 
Posts: 7559
Joined: 20-02-2007, 14:50
Location: Beočin -Srbija

Re: alternator

Postby pajser » 23-12-2009, 20:12

Evo ja se malo igrao sa alternatorom iz kadeta,da ti pomognem oko problema, znači izvadio sam iz njega diodni most, znači izlaz čisti trofazni, i zanmljivo za alternator star dvadesetak godina, klizni prstevoni, tj jedan od njih je sam malo oštečen, a drugi je ko nov, ležajevi ko novi, sam sam četkice trebal mjenjat, struja na izlazu može biti oko 20-25 A, sudeči po presjeku žice u namotajima. žica u rotoru je dost debela, oko 1-1.5 mm2. Znači trošilo je bila neka zavojnica, truja pobude je bila 1.4 A, napon pobude 5V, i tako ja njega mučio 20 min, pri 3000 rpm, sa kojih 6 A, pri kojih 25 V nije se ni zagrijao, mlačan, skoro niš.
Onda sam ljepo ja zakačil 12 V na pobudu, struja 4 A!!! i ljepo na 3000 rpm, napon na izlazu 65 V, 18 V pobuda, struja 7A, napon na izlazu je bio 167 V.. Više nisam htio iči da ne izgori rotor. al evo ak te zanima ovak struja pobude nek ti bude 1-1.5 A, lagano se okreče, pri 900rpm, ti daje 12 A na oko 15 V, na večim strujama se rotor teže okreče a i naponi su preveliki za akumulator. Testna trošila su bila 2 žarulja 12 V 60 W, i zavojnica neka. pogonski stroj, motor vešmašine i trofazni motor upravljan frekvencijskim pretvaračem. I da da ne zaboravim, zakačio sam ga na homemade osciloskop i na kompu mjerio frekvu i gledal oblik izlazne struje, frekva je bila kojih 123 Hz na 900 rpm pa do 500 na 3000 rpm, izlazna struja čisti sinus, ko bebina guza :lol: :lol:
Kaže kondenzator zavojnici: "A jesi smotana", " Ma nabijem te"-odgovori zavojnica, a otpornik kaže "samo preko mene mrtva"
User avatar
pajser
 
Posts: 1496
Joined: 02-07-2009, 15:21
Location: Hrvatska, Zagreb

Re: alternator

Postby niho » 24-12-2009, 10:17

Sto se tice frekvencije koja nije 50Hz to ne treba brinuti. Ako se ovakav izvor koristi npr kao vjetrogenerator za vikendicu potrebno je obezbijediti dobru regulaciju napona. Vrlo malo je uredjaja koji zahtijevaju tacnu frekvenciju. To su prakticno samo uredjaji koji koriste asinhrone motore i klasicne transformatore na ulazu, a takvih je, priznacete, sve manje. TV, računar, sat-reciveri i novije kucne linije i kucna kina koriste oscilatorske pretvarace (napojne jedinice) kod kojih uopste nije bitna frekvencija, a tu su i svi alati i masine koje imaju kolektorske pogonske motore i vecina rasvjetnih tijela.
User avatar
niho
 
Posts: 1876
Joined: 24-09-2009, 17:26
Location: Brcko, Bosnia and Herzegovina

Next

Return to Elektronika za početnike

Who is online

Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 3 guests

GOOGLE